De zomer komt eraan en dat is te zien in de sportscholen. Steeds meer mensen steken tijd in hun lichaam om er fit uit te zien en deze zomer in de badkleding op het strand te lopen. De beste manier om fit te worden is door een goede balans te vinden tussen de voeding die we eten en de beweging die we krijgen. Om onze voortgang bij te houden is het belangrijk om het e.e.a. te meten. Dat kan o.a. met het berekenen van je BMI, oftewel je Body Mass Index. Hieronder leggen we er alles over uit.

Gebruik maken van je BMI

De weegschaal helpt ons al veel. Deze vertelt hoe zwaar je bent, maar wat de weegschaal niet verteld is of dit gewicht in balans is met je lengte. Dat is waar je BMI aan te pas komt. Dit is een formule waarvan de uitkomst aangeeft of je een gezond gewicht hebt in vergelijking met je lengte. Het berekenen doe je door je gewicht te delen door het kwadraat van je lengte. De uitkomst kan vervolgens worden uitgelezen in een tabel. Bekijk hier de BMI-tabel met informatie voor zowel mannen, vrouwen en kinderen.

In de tabel is direct te zien of je een gezond gewicht hebt of juist een te hoog of een te laag gewicht. Er is een verschil tussen de BMI van mannen en vrouwen, omdat deze beiden een andere lichaamsbouw hebben. Ook voor kinderen is er een aparte tabel. Voornamelijk bij kinderen kunnen er grote verschillen zijn, omdat de ene harder groeit dan de ander.

Heb je ontdekt dat jij niet voldoet aan een gezonde BMI? Dan is er geen nood, maar is het wel belangrijk om actie te ondernemen. Het beste is om rustig aan en op de lange termijn naar het gewenste gewicht toe te werken. Overhaast dit niet, want te snel afvallen kan voor gezondheidsproblemen zorgen. Datzelfde geldt voor heel snel aankomen. Ook ben je in deze situaties snel weer terug bij af. Een consistente levensstijl die gezond is voor je lichaam is de beste keuze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *