Het lijkt tegenstrijdig; een beetje gaan liggen slapen terwijl je fitter wil worden. Maar toch is slaap één van de meest vergeten aspecten van fit en gezond leven.

Ken je ook dat gevoel van steeds maar honger hebben? Wat je ook eet of snackt, dat hongergevoel komt steeds weer terug? Vraag jezelf dan eens af: is het niet gewoon vermoeidheid? Een hongergevoel en vermoeidheid kunnen namelijk op elkaar lijken!

Ga eens een avond vroeg naar bed en kijk wat dat voor je doet. Voor goede slapers is dit geen probleem. Zij leggen hun hoofd neer op het kussen en zijn vertrokken. Mooi. Dan kun je ontdekken wat een goede nachtrust doet voor je gezondheid. Maar wat als je slecht slaapt? Zie je op tegen (vroeg) naar bed gaan? Als je moeilijk slaapt, kan het namelijk zo zijn dat je onbewust het naar bed gaan uitstelt en steeds later naar bed gaat dan je van plan was. Herkenbaar?

Lig je te woelen en te piekeren voordat je gaat slapen? Heb je moeite de slaap te pakken? Of slaap je onrustig en word je midden in de nacht wakker? Al deze dingen kunnen ertoe leiden dat je niet genoeg slaap krijgt en daarom overdag vermoeid of slaperig bent, met alle gevolgen van dien! Bijvoorbeeld dat constante knagende hongergevoel… maar ook een gevoel van futloosheid, geen zin om te bewegen of sporten. Kortom: slaap is van grote invloed op al je goede voornemens met betrekking tot eten en bewegen.

Maar je kunt iets doen om je slaap te verbeteren! Wist je dat tot 30% van de Nederlanders weleens last heeft van slapeloosheid? Dat wil zeggen dat je regelmatig slecht slaapt. Waar we vroeger massaal grepen naar de pillen om de slaap te verbeteren, weten we nu dat pillen eigenlijk niet (structureel) helpen. De resultaten zijn vaak tijdelijk en je mag de medicijnen niet langdurig gebruiken. Ook melatonine nemen helpt niet (alleen bij jetlag of mensen die nachtdiensten draaien). Maar zoals ik al zei kun je toch je slaap verbeteren; zonder middelen, zonder medicijnen. Namelijk door je (gedrag rondom) slaap te trainen! Slaaptrainingen leiden tot betere en meer blijvende resultaten, dat blijkt uit steeds meer onderzoek. Slaaptrainingen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Je kunt ze online volgen of bij een coach. De training Beter Slapen van LIGHTHOUSE coaching & training is hier een goed voorbeeld van. In vier sessies leer je in deze training hoe je je slaap kan verbeteren en ervoor kan zorgen dat je weer uitgerust wakker wordt. Zo heb je meer energie om te bewegen of te sporten en gezond te koken en eten!

 

Yvonne van Bokhoven, toegepast psycholoog, coach en trainer bij

LIGHTHOUSE coaching & training

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *