Er wordt veel gezegd en geschreven over afvallen. Er zijn werkelijk waar honderden diëten die je stuk voor stuk de mooiste resultaten beloven.
Het lijkt soms wel een wedstijdje hoe verlies ik zoveel mogelijk gewicht in een zo kort mogelijk tijd. Soms wordt daarbij voorbij gegaan aan de effecten op de gezondheid. Daarom zullen we in dit artikel aandacht geven aan hoe je op gezonde en verantwoorde wijze kunt afvallen.

Waarom kan afvallen ongezond zijn?

Afvallen doe je door minder te gaan eten dan wat je lichaam nodig heeft aan brandstof. Hiermee dwing je het lichaam om de vetreserves te gaan aanspreken en lichaamsvet te gaan verbranden. Dit is bij ieder dieet het achterliggende principe. Hoe minder je eet des te meer energie zal je lichaam tekort komen waardoor het meer vet gaat verbranden.

Sommige diëten, zoals de beruchte crash diëten, mikken op snel resultaat door een drastische beperking van de hoeveelheid calorieën welke je mag eten. Minder eten betekend echter ook minder voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en essentiële vetzuren binnen krijgen.

Dit kan je lichaam in het begin nog wel redelijk opvangen vanwege de reserves welke het heeft. Maar na een week of 2 zal je gezondheid echt achteruit beginnen te holen. Een verkoudheidje of een griepje ligt dan op de loer en als je langer doorzet dan kan het serieuzere gevolgen voor je gezondheid hebben.

Eiwitten

Een macronutriënten waaraan je snel te kort zal komen zijn eiwitten. Als je onvoldoende eiwitten binnen krijgt dat gaat je lichaam spiermassa verliezen. En met het verliezen van spiermassa holt je metabolisme achteruit. Als je na je dieet dan weer je oude eetgewoonten oppakt dan vliegen de kilo’s er weer bij. Dit omdat je stofwisseling achteruit gegaan is.

Maar hoe val je dan verantwoord af?

Verantwoord afvallen doe je door geleidelijk af te vallen en gezond te eten. Hoe je dat precies doet zal ik hier toelichten.

Indien je het calorietekort niet te groot laat worden val je geleidelijk af en ben je toch nog in staat om er voor te zorgen dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Maar dit is niet zo eenvoudig als het lijkt. Indien je te langzaam afvalt heb je namelijk kans dat je nooit je streefgewicht zal bereiken. Als je langzaam afvalt duurt het ook langer voordat je op je streefgewicht zit waardoor je het dieet erg lang moet gaan volhouden.

Je zal daarom een zekere balans moeten vinden tussen enigszins snel afvallen maar toch verantwoord. Als richtlijn kan je hiervoor aanhouden dat je minimaal 200kcal minder moet gaan eten wat je dagelijkse calorieënbehoefte is.

Je dagelijkse calorieënbehoefte is afhankelijk van je geslacht, leeftijd, gewicht, lengte en hoe actief je bent. Als je even zoekt online dan kan je diversen tools vinden waarmee je je persoonlijke calorieënbehoefte kunt uitrekenen.

Als je bijvoorbeeld maar 100kcal onder je calorieënbehoefte gaat zitten dan heb je het risico dat je helemaal niet afvalt en gewoon op gewicht blijft. De tools waarmee je je calorieënbehoefte uitrekkend zijn maar een indicatie, een tool kan nooit precies inschatten hoeveel je daadwerkelijk beweegt. Wat daarbij ook meespeelt is dat je misschien net even wat meer calorieën eet dan je denkt. De meeste mensen onderschatten namelijk hoeveel ze op een dag eten.

Om niet te weinig te gaan eten, waardoor je voedingsstoffen tekort gaat komen, kan je als richtlijn maximaal 500kcal minder gaan eten dan je lichaam nodig heeft. Ter vergelijking: bij sommige crash diëten moet je wel 1000 tot 1200 kcal onder je dagelijkse calorieënbehoefte gaan zitten.

Het type dieet

Het type dieet welke je kiest is van groot belang op het wel of niet behalen van je streefgewicht. Je kunt wel fantastische verhalen lezen over het paleo dieet maar ik kan je nu al vertellen dat je dat als vegetariër moeilijk zal kunnen volhouden. Bij het paleo dieet zal je namelijk je eiwitten hoofdzakelijk uit vlees moeten zien te krijgen en kan je mag je geen gebruik maken van vleesvervangers op basis van soja of granen.

En wat je mag eten bij een dieet moet je natuurlijk ook wel lekker vinden. Als je niet van vis en zeevruchten houdt dan is het mediterraan dieet misschien niet zo’n goed idee.

Koolhydraatarm dieet

Een dieet vorm welke steeds meer mensen toepassen is het koolhydraatarme dieet. De naam zegt het al. Bij dit dieet ga je minder koolhydraten eten. Deze koolhydraten vervang je deels voor vetten en eiwitten.

Misschien zou je niet verwachten dat je door meer vet te gaan eten kunt afvallen maar gek genoeg is dit wel het geval. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat je met een koolhydraatarm dieet veel meer en sneller kunt afvallen als met een vetarm dieet. Hoe dit komt heeft te maken met de manier waarop je lichaam macronutriënten verwerkt en gebruikt.
We onderscheiden drie macronutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten. Koolhydraten worden door het lichaam omgezet in glucose en via het bloed naar de spieren en de hersenen gebracht. Het lichaam is gek op glucose. Het is een vorm van energie welke direct beschikbaar is. Je lichaam kan echter niet zoveel glucose opslaan. Het teveel aan glucose zet je lichaam om in lichaamsvet.

Door minder koolhydraten te gaan eten bereiken we niet alleen dat er geen nieuw lichaamsvet wordt gevormd. We bereiken er ook mee dat het lichaam het lichaamsvet gaat aanspreken als bron van energie. Het lichaam gaat pas over op het verbranden van vet op het moment dat er onvoldoende glucose voorhanden is. Door koolhydraatarm te gaan eten kan het lichaam niet voldoende energie uit de koolhydraten gaan halen en moet het wel vet gaan verbranden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *