Vaak zie je de reclames voorbij komen, of hoor je verhalen van mensen die het gedaan hebben; afvallen met maaltijdshakes. Maar is dit nu echt aan te raden?

Ik, Jasmine, heb ervaring met twee bekende maaltijdvervangings programma’s, namelijk met Modifast en Cambridge.
Ik richt mij hier op Cambridge, aangezien ik Modifast te kort heb gebruikt om er uitspraken over te kunnen doen.

Ik hoorde via via van het Cambridge dieet. Ik heb toen een intake gesprek gedaan bij een Cambridge consulent. Destijds woog ik 86kg, en ik had al zo’n beetje elk dieet geprobeerd dat er was. Ik sportte toen twee keer in de week.
Ik ging er met de nodige scepsis naartoe, aangezien het mij maar niet wilde lukken af te vallen.

Na het intake gesprek besloot ik, ondanks dat het dieet tamelijk prijzig is, dit toch te proberen voor een maand. Het dieet bestond uit verschillende smaken shakes, porridge (pap), soepen en repen. Volgens Cambridge krijg je elke dag je DAH vitamines en mineralen binnen.
De bedoeling was om ’s ochtends te beginnen met porridge, ’s middags een reep te nemen, en ’s avonds een shake (met een speciaal poeder tot pudding te maken) of soep. Hierbij moet je zorgen dat je veel water drinkt, en na een maand werd er een rustweek ingelast, waarbij ik ’s avonds een lichte maaltijd mocht nemen van gegrilde kip met salade (zonder dressing).

Zoals gebruikelijk, zit er niet heel veel smaak aan de ‘maaltijden’, maar genoeg om het vol te houden. Althans, voor mij, aangezien ik bijzonder gemotiveerd was nu eindelijk eens succesvol af te vallen.

De eerste twee dagen moest mijn lichaam letterlijk afkicken van eten. Ik was chagrijnig en had erge last van hoofdpijn en honger. Daarna begon mijn lichaam er langzaam aan te wennen. Het sporten heb ik gedurende het dieet volgehouden.

Na de eerste week begon ik al verschil te merken. Niet zo gek, als je bedenkt dat je nog geen fractie van je normale hoeveelheid aan koolhydraten binnenkrijgt, en maar zo’n 1200 calorieën.

Ik heb dit dieet uiteindelijk twee maanden volgehouden, inclusief de rustweek. Daarna begon ik met afbouwen, en bouwde ik langzaam mijn ‘normale’ inname weer op, alhoewel dit stukken minder was als voorheen, simpelweg doordat mijn maag kleiner was geworden.

In twee maanden tijd ben ik 18kg afgevallen, en woog ik 68kg. Ik had gemerkt dat mijn nagels en haren sneller groeiden, dus in mijn geval was er niet echt sprake van een tekort aan bepaalde vitamines.

Ondanks dat ik blij was met mijn ‘nieuwe’ figuur, zou ik het dieet toch niet iedereen aanraden. Ten eerste moet je supergemotiveerd zijn, en de discipline hebben om tussendoor niet toch even een lekkere reep chocolade te pakken, en ten tweede is zo’n dieet best prijzig.

Hier even de voor- en nadelen op een rijtje:

Nadelen:

-Hongergevoel in de eerste weken
-Last van hoofdpijn en soms sufheid
-Je kunt last krijgen van een slechte adem, vanwege het feit dat je lichaam constant in ketose bezig is.
-Prijzig
-Weinig variatie, dus saai, en je kunt niet gezellig uit eten met vrienden of familie.

Voordelen:

-Je valt snel af
-Bij een goede afbouw, langzame opbouw van gewoon eten en regelmatig sporten, kan het effect blijvend zijn.
-Je voelt je zekerder over jezelf.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *