Heb je weleens last van hartkloppingen? Loopt je hoofd over van dingen die je moet doen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lig je ’s nachts vaak naar het plafond te staren?

Dit zijn allemaal dingen die kunnen wijzen op stress. En stress is iets wat je maar beter kunt voorkomen, alleen al vanwege het effect het heeft op je gezondheid en je figuur.

Want zodra er stress onstaat schieten onze hartslag en bloeddruk omhoog, en de spijsvertering gaat langzamer werken. Vervolgens komt cortisol, oftewel het stresshormoon, vrij. Deze zorgt er weliswaar voor dat je spijsvertering weer iets harder gaat werken, maar indien je vaak last van stress hebt, en het cortisollevel chronisch hoog is, dan gaat dit ten koste van je immuunsysteem.
Met als gevolg dat dat koutje ineens een griep kan worden, omdat je vatbaarder bent voor bacillen. Bovendien kunnen een chronisch verhoogde bloeddruk en hartslag een negatief effect hebben op je hart en bloedvaten.

En dat is nog niet alles, want ook je hippocampus, het gedeelte in je hersens wat ervoor zorgt dat je beter kunt onthouden en leren, kan door een chronisch verhoogd cortisolniveau beschadigd raken.

Beter is het dus om stress zoveel mogelijk te vermijden of te voorkomen. Wat kan helpen is een goede ademhaling, bijvoorbeeld door middel van yoga. En sporten in zijn geheel is een goed middel om je hoofd leeg te maken, wat jouw cortisolniveau weer tot rust kan brengen.

Verder is een gezonde voeding, afgestemd op jou, ook een belangrijk onderdeel van stress voorkomen. Jouw immuunsysteem wordt sterker, met als gevolg dat cortisol minder vat op jou heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *