Iedereen heeft de term weleens gehoord: de schijf van vijf.

Dit staat voor de vijf voedingsgroepen, waarvan je ieder dagelijks een bepaalde hoeveelheid zou moeten eten om er een gezonde leefstijl op na te houden.

De vijf groepen zijn:

Groente en fruit: dat is duidelijk. Groenten en fruit zitten boordevol natuurlijke voedingsstoffen en vitamines, waar je lichaam niet zonder kan.

Aardappelen en graanproducten: de schrik van iedereen die een koolhydraatarm dieet volgt. Tot deze groep behoren onder meer aardappel, volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.

Peulvruchten, vlees, ei en vis: eiwitrijke producten. Door het eten van vis kun je hart- en vaatziekten voorkomen. Peulvruchten werken cholesterol verlagend, en met eieren en vlees krijg je vitamine B12 en ijzer binnen.

Onverzadigde vetten: voor je bloedvaten, en brandstof voor je lichaam. Gebruik margarine of plantaardige olie. Ook rijk aan vitamines A, D en E.

Drank: en dan bedoelen we de dranken zonder suiker of alcohol, of überhaupt calorieën. Denk met name aan water, (kruiden)thee en koffie (deze laatste in beperkte mate)

Ben je er niet zeker van dat jij genoeg gezonde voedingsstoffen binnen krijgt, dan is het wellicht handig om eens te kijken naar de schijf van vijf, en jouw eventuele tekort aan te vullen met producten uit deze groepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *